Αρχή » Αρθρογραφία για την ΙκαρίαΥλοποίηση του ΠΕΣΔΑ Βορείου ΑιγαίουΝέα » Πολιτικά - 23/07/2010Οι δήμαρχοι της Ικαρίας, με επιστολή τους προς την περιφέρεια βορείου Αιγαίου, απαντάνε σχετικά με την Υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ Βορείου Αιγαίου. Σε απάντηση του από 5/5/2010 εγγράφου σας με αριθμό πρωτοκόλλου (23279/2324) σας κοινοποιούμε για μια ακόμα φορά της απόψεις των δήμων της Ικαρίας όπως παρουσιάστηκαν και στην σύσκεψη της 17/6/2010 στην Χίο, απόψεις που σαφώς δεν έλαβαν υποψη τους οι συντάκτες του προαναφερθέντος εγγράφου αφού εξακολουθούν να επαναλαμβάνουν ακριβώς τα ιδία που αναφέρονταν και στο έγγραφο σας με αριθμό (13939/1241/6.1.16.1) της 11-05-2010, σαν να μην έγινε ποτέ η σύσκεψη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων υλοποίησης του ΠΕΣΔΑ Βορείου Αιγαίου . 1ο– Σε ότι αφορά το ζήτημα της οριστικής παύσης λειτουργίας των ΧΑΔΑ, πιστεύουμε πως ο τρόπος που μπαίνει το ζήτημα γίνεται μόνο και μόνο για να είστε συνεπείς στης νομικές δεσμεύσεις που έχει η χώρα απέναντι στην Ε.Ε χωρίς να προτείνονται συγκεκριμένα μέτρα αντιμετώπισης του τεραστίου αυτού προβλήματος που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες των νησιωτικών κοινωνιών και τις πραγματικές ανάγκες των νησιών μας Σχετικά με το έγγραφο σας με αριθμό (13939/1241/6.1.16.1) της 11-05-2010 , σας θυμίζουμε ότι στο νησί της Ικαρίας σήμερα λειτουργεί ένας (1) ΧΑΔΑ ανά Δήμο, σε εφαρμογή προηγούμενων εγκυκλίων και κατευθύνσεων τόσο των συναρμόδιων υπουργείων όσο και των υπηρεσιών σας. Όπως θα έπρεπε να γνωρίζετε από την συνεχή ενημέρωση που έχετε τα τελευταία χρόνια από την Τ.Α της Ικαρίας, ο κάθε ένας ΧΑΔΑ στους Δήμους της Ικαρίας, έχει μικρή χωρητικότητα και δεν είναι αντικειμενικά σε θέση να καλύψει τις ανάγκες όλης της Ικαρίας. Με βάση το γεγονός πως μέχρι σήμερα οι ΟΤΑ της Ικαρίας δεν δημιούργησαν κανένα πρόβλημα στην υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ και συνεπώς δεν έχουν ευθύνη για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των προβλεπόμενων υποδομών σας κάνουμε καθαρό πως δεν υπάρχει σήμερα η δυνατότητα να εφαρμοστεί η επιταγή του προαναφερθέντος εγγράφου. Θεωρούμε χρήσιμο σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε μερικές μόνο από τις μέχρι σήμερα ενέργειες της Τ.Α και πιο συγκεκριμένα των τριών ΟΤΑ Ικαρίας, σε τρία καθοριστικά σημεία για να αποκτήσετε πληρέστερη εικόνα για το θέμα . Α ) Οι Δήμοι είναι ο μόνοι φορείς που έχουν καταθέσει πρόταση την διεκδικούν ενιαία ,και δεν έχουν θέσει κανένα εμπόδιο σε όλη την διαδικασία της δημιουργίας υποδομών ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων, χωρίς να υπολογίσουν το λεγόμενο πολιτικό κόστος. Πρακτική που δυστυχώς δεν έχουν ακολουθήσει οι υπόλοιποι αυτοδιοικητικοί –υπηρεσιακοί φορείς , καθώς και η πλειονότητα των πολιτικών φορέων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατασκευή του ΧΥΤΥ Ικαρίας, όπου η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2001. Έχουν εκπονηθεί 5 διαχειριστικές μελέτες που για διαφόρους λόγους (κυρίως μικροπολιτικούς και υπηρεσιακούς) μέχρι και σήμερα δεν έχουν εφαρμοστεί, με αποτέλεσμα να μην έχει ακόμα αρχίσει η κατασκευή του ΧΥΤΥ Ικαρίας. Σε αυτή την υπόθεση βέβαια συνέβαλαν (αξιοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο) τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες (Περιφέρεια π.χ ) όσο και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση που μέχρι σήμερα διαχειρίζεται την υπόθεση. Οι μόνοι φορείς που δεν έβαλαν κανένα εμπόδιο σε αυτή την υπόθεση όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν οι Δήμοι της Ικαρίας, που όχι μόνο αποδέχτηκαν τις διαχειριστικές μελέτες αλλά κατήγγειλαν και τον ανασταλτικό ρόλο υπηρεσιών (πχ Εφορεία βυζαντινών Αρχαιοτήτων ) που ουσιαστικά ακύρωναν σε προηγούμενη φάση την δημιουργία του ΧΥΤΥ. Σήμερα πιστεύουμε πως πρέπει επιτέλους να δοθεί μια καθαρή απάντηση σχετικά με το πότε θα εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις από την περιφέρεια για την έγκριση της Μ.Π.Ε του έργου ΧΥΤΥ Ικαρίας (μελέτη που έχει κατατεθεί από την Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Σάμου από τον Νοέμβριο του 2009), που οφείλεται αυτή η αδικαιολόγητη κατά την άποψη μας καθυστέρηση, καθώς και τι προβλέπεται για την διασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για την κατασκευή του έργου. Πέρα από αυτό όμως πρέπει να εξασφαλιστούν όλοι οι απαιτούμενοι πόροι για την δημιουργία όλων των προβλεπόμενων υποδομών του ΠΕΣΔΑ Βορείου Αιγαίου στην Ικαρία (Κεντρική Μονάδα κομποστοποίησης) επίσης πιστεύουμε πως πρέπει και να συμπεριληφθούν στον σχεδιασμό για την Ικαρία και 3 τουλάχιστον ΣΜΑ . Β ) Στην υπόθεση βέβαια της διαχείρισης των απορριμμάτων ρόλο παίζει και ο τρόπος διαχείρισής τους, δηλαδή κατά πόσο εφαρμόζονται σύγχρονες μέθοδοι διαχείρισης περιβαλλοντικά και οικονομικά αποδεκτές. Σε αυτή την υπόθεση καθοριστικό ρόλο παίζει η ανακύκλωση των υλικών, δυστυχώς όμως η εφαρμοζόμενη πολιτική των κυβερνήσεων έχει διαμορφώσει μια συγκεκριμένη κατάσταση, με την εκχώρηση αυτής της ουσιαστικής αρμοδιότητας στο ιδιωτικό κεφάλαιο με τους νόμους που από κοινού ψήφισαν και εφάρμοσαν . Νόμοι που είχαν ως αποτέλεσμα αντί να προχωρήσει η δημιουργία ενός εθνικού οργανισμού που θα έχει τη ευθύνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων ανακύκλωσης σε ολόκληρη τη χώρα και σε όλες τις κατηγορίες των υλικών, το μόνο που έκαναν ουσιαστικά ήταν να καθορίσουν τους κανόνες για την εκχώρηση αυτής της καθοριστικής για τη διαχείριση των απορριμμάτων υπόθεσης σε εταιρικά σχήματα που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, συνδέοντας με αυτόν το τρόπο την επέκταση της ανακύκλωσης με το προσδοκώμενο κέρδος των εταιρικών σχημάτων. Αυτή η πρακτική είναι ο κύριος λόγος που δεν προχωράει ουσιαστικά ο σχεδιασμός προγραμμάτων και δράσεων ανακύκλωσης σε όλη την χώρα. Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τ.Α της Ικαρίας στη προσπάθεια της να δημιουργήσει υποδομές και δίκτυο συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών στους 3 Δήμους του νησιού. Η προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης της Ικαρίας ξεκινάει το 2005 και συστηματικότερα το 2006 όταν από κοινού και οι 3 Δήμοι απευθύνουν πρόταση συνεργασίας σε εκείνα τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης Αποβλήτων που διαχειρίζονται τις δραστηριότητες ανακύκλωσης των υλικών που αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Ικαρία. Ε.Ε.Α.Α (Υλικά Συσκευασίας) – Ανακύκλωση Συσκευών (Ηλεκτρικά – Ηλεκτρονικά απόβλητα) – Ε.Δ.Ο.Ε (Οχήματα τέλους ζωής). Δυστυχώς όμως μέχρι και σήμερα παρουσιάζονται σοβαρές δυσκολίες στην ουσιαστική συνεργασία με την Ε.Ε.Α.Α καθιστώντας ουσιαστικά την όλη προσπάθεια της Τ.Α της Ικαρίας προβληματική . Για να έχετε πληρέστερη εικόνα της σημερινής κατάστασης σας γνωρίζουμε πως στον δήμο Αγίου Κηρύκου και στον δήμο Ευδήλου από τον Ιούνιο του 2009 έχει ξεκινήσει η διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών (Χαρτί/ αλουμίνιο /πλαστικό). Η συλλογή γίνεται με εξοπλισμό που έχει αγοραστεί από την τοπική Αυτοδιοίκηση και την υπηρεσία καθαριότητας των Δήμων και μέχρι σήμερα έχουν απομακρυνθεί από το νησί αρκετοί τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών (χαρτί, πλαστικό , αλουμίνιο ). Ωστόσο υπάρχουν προβλήματα στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση αυτής της δράσης γιατί η Ε.Ε.Α.Α βάζει εμπόδια ( Τεχνικής και νομικής φύσεως ) στην διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους ΟΤΑ της Ικαρίας , με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται σοβαρές δυσκολίες στην προώθηση των προς ανακύκλωση υλικών στην Αττική και την τελική τους διάθεση (Μέχρι σήμερα φυλάσσονται στις αποθήκες των δήμων αρκετοί τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών σε δέματα, δημιουργώντας είδη πρόβλημα χωρητικότητας). Επίσης να τονίσουμε πως την ιδία στιγμή στην Ικαρία εφαρμόζονται δραστηριότητες που αφορούν την ανακύκλωση των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών αποβλήτων, από τους ΟΤΑ και το πιστοποιημένο σύστημα (Σύστημα που υπέγραψε συμβάσεις παραχωρώντας και εξοπλισμό και συμβάλλοντας στο λειτουργικό κόστος με ένα ποσό ανά τόνο) . Χαρακτηριστικά να σας ενημερώσουμε πως από τον Μάιο μόνο από τον Δήμο Αγίου Κηρύκου έφυγαν πέντε κοντεινερ με απόβλητα αυτού του είδους. Σε ό,τι αφορά την δράση της ανακύκλωσης που εφαρμόζεται στους 2 δήμους αξίζει να τονιστεί πως είναι οι μοναδικοί ίσως δήμοι στην χώρα που υλοποιούν αυτή την υπηρεσία στην ουσία και όχι για εντυπωσιασμό , χωρίς να μεταφέρουν αυτό το σοβαρό κόστος ( 30.000 σε κάθε δήμο ) στους δημότες μέσα από τα ανταποδοτικά τέλη . Αντιθέτως διεκδικούμε πόρους για τον αναγκαίο εξοπλισμό από το κράτος και τα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης , διεκδικούμε από το κράτος και τα συστήματα την οικονομική συμβολή τους στο λειτουργικό κόστος των δήμων για την ανακύκλωση . Παράλληλα είναι οι μοναδικοί δήμοι στην χώρα που διεκδικούν σε όλα τα μέτωπα (ΤΕΔΚ- ΚΕΔΚΕ – Υπουργεία – Συστήματα ) μια διαφορετική πολιτική για να μπορεί να υλοποιείται η ανακύκλωση από τους δήμους χωρίς την σύμπραξη με το ιδιωτικό κεφαλαίο. Για τα προβλήματα αυτά έχουν γίνει από την Τ.Α της Ικαρίας συγκεκριμένες παρεμβάσεις τόσο προς τα συναρμόδια υπουργεία όσο και στους λοιπούς εμπλεκομένους φορείς ( Συστήματα – ΤΕΕ– ΕΕΔΣΑ ) καταθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις που αφορούν την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου και την θέσπιση οικονομικής ενίσχυσης των ΟΤΑ μέσω της ΕΕΑΑ, θέμα για το οποίο καμιά αναφορά δεν υπάρχει ούτε στην πρόσφατη τροποποίηση του σχετικού νομού (Ν. 2939/2001). Αυτό κατά την άποψη μας δεν είναι ένα τεράστιο λάθος η στην καλύτερη των περιπτώσεων μια σοβαρότατη παράλειψη, αλλά μια πολύ συγκεκριμένη πολιτική επιλογή που συνειδητά έκανε και η σημερινή κυβέρνηση . Όλα αυτά γίνονται την ίδια στιγμή που η σημερινή κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ συμπεριέλαβε ειδική διάταξη για την επιδότηση της καύσης απορριμμάτων στο όνομα της πράσινης ανάπτυξης « Βαφτίζοντας » ανανεώσιμη πηγή ενέργειας μια ακριβή και επικίνδυνη τεχνολογία ικανοποιώντας το αίτημα των επιχειρηματιών που επί χρόνια προσπαθούν να εισάγουν την καύση απορριμμάτων στην Ελλάδα . Χαρακτηριστικό για το πόσο αναγκαία είναι αυτή η παρέμβαση (οικονομική συμβολή της ΕΕΑΑ στο λειτουργικό κόστος αυτής της νέας αρμοδιότητας των ΟΤΑ) είναι οι απόψεις και οι προτάσεις του ΤΕΕ σχετικά με το θέμα (Ημερίδα «Η κοινωνία της ανακύκλωσης - Παρόν και προοπτικές στην Ελλάδα» 25/6/2008) που προσδιορίζουν το λειτουργικό κόστος αποκομιδής των συλλεγομένων υλικών συσκευασίας, το οποίο επιβαρύνονται οι δήμοι, σε 210€/τόνο Αστικών Στερεών Αποβλήτων. Αξίζει τέλος να αναφέρουμε πως οι προτάσεις της Τ.Α της Ικαρίας πριν την κατάθεση του προς ψήφιση σχεδίου νομού όχι μόνο δεν ελήφθησαν υποψιν αλλά ούτε καν απαντηθηκαν ποτέ , αποδεικνύοντας πως η περίφημη διαβούλευση στην οποία η σημερινή κυβέρνηση έδωσε τόσο μεγάλη δημοσιότητα δεν είναι τίποτα άλλο από μια προσχηματική διαδικασία . Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να οδηγείται ουσιαστικά η τοπική Αυτοδιοίκηση όλης της χώρας στο να υποχρεώσει τους πολίτες να πληρώσουν για μια δράση για την οποία έχουν ήδη πληρώσει ( μέσω των αγορών από τις εταιρίες προϊόντων που χρηματοδοτούν την Ε.Ε.Α.Α ), ευθύνες για αυτό έχουν βέβαια και οι αιρετοί εκείνοι που αποδέχονται αυτή την πολιτική και την εφαρμόζουν αδιαμαρτύρητα, αιρετοί που δυστυχώς σήμερα είναι πλειοψηφια στην χώρα και έχουν πολύ συγκεκριμένη πολιτική στήριξη (όλοι πιστεύω πως γνωρίζουμε από ποιους) . Το κυρίαρχο στοιχείο λοιπόν που καθόρισε την μέχρι σήμερα εξέλιξη στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων και καθορίζει και τις μελλοντικές εξελίξεις είναι η εφαρμοζόμενη πολιτική των κυβερνήσεων η οποία πρέπει κατά την άποψη μας να αλλάξει σε κατεύθυνση που θα εξασφαλίζει τα ακόλουθα . Την άμεση Χωροθέτηση από την κυβέρνηση (Συναρμόδια υπουργεία - Περιφέρεια όπως έγινε π.χ στην Αττική) τους νέους χώρους και τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας και ταφής των απορριμμάτων, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, με βάση τεκμηριωμένες επιστημονικοτεχνικά μελέτες, χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες, με όρους διαφάνειας και συμμετοχής όλων των εμπλεκομένων φορέων. Προσωπικό που θα πρέπει να είναι και επαρκές και καταρτισμένο , αυτό όμως σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να διασφαλιστεί με τις διαδικασίες που εφαρμόζονται σήμερα και προβλέπουν την πρόσληψη ενός εργαζόμενου για κάθε πέντε που θα απολύονται . Χαρακτηριστικό του αδιέξοδου που οδηγείται η Τ.Α είναι το γεγονός πως μέχρι τέλος Ιουνίου δεν είχαν ακόμα προσληφθεί οι εργαζόμενοι σε θέσεις που προβλέπονται στους Ο.Ε.Υ των Δήμων με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου (Δεν εννοούμε συμβάσεις μίσθωσης έργου ) που αφορούν την υπηρεσία καθαριότητας, λόγω της αδυναμίας να διεκπεραιώσουν έγκαιρα τις προβλεπόμενες διαδικασίες οι υπηρεσίες της περιφερείας που είναι και αυτές ανεπαρκώς στελεχωμένες . Διαδικασίες που μέχρι και πέρσι είχαν ολοκληρωθεί τουλάχιστον από τον Απρίλιο. (π.χ ο Δήμος Αγίου Κηρύκου Το 2006 με την 35/2006 απόφαση του Δ.Σ καθορίζει τη νομική μορφή του φορέα. Το 2007 με την 98/2007 απόφαση του Δ.Σ εγκρίνει τη μελέτη σύστασης του ΦΟΔΣΑΙ την οποία εκπόνησε ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος το 2007. Επίσης με την 157/2007 απόφαση του Δ.Σ εγκρίνει για πρώτη φορά το καταστατικό του ΦΟΔΣΑΙ. Το 2008 με την 98/2008 απόφαση του Δ.Σ τροποποιεί βάσει των υποδείξεων σας άρθρα του καταστατικού που αφορούσαν τους πόρους (άρθρο 5) και την διοίκηση (άρθρο 7). Τέλος με την 65/2009 απόφαση του Δ.Σ τροποποιεί εκ νέου το καταστατικό του ΦΟΔΣΑΙ σύμφωνα με το 3339/08 – 12/03/2009 έγγραφο σας λαμβάνοντας υπ’όψιν την ΚΥΑ 2527/07-01-2009 σχετικά με τις διατάξεις που διέπουν τα διοικητικά όργανα, τη τιμολογιακή πολιτική, τους πόρους, τη νομική μορφή. Στη συνέχεια ενημερωθήκαμε κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας μάς ότι οι αποφάσεις δε θα ληφθούν υπ’όψιν και χρειάζονται εκ νέου αποφάσεις των Δ.Σ. Με βάση όλα τα προηγούμενα ζητήσαμε όπως μας ενημερώσετε εγγράφως ποιες από τις μέχρι σήμερα αποφάσεις του Δ.Σ χρειάζονται τροποποιήσεις και ποιες είναι αυτές συγκεκριμένα, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία σύστασης του ΦΟΔΣΑΙ το συντομότερο δυνατόν. ) Για όλα αυτά Εκκρεμεί απάντηση σε έγγραφο μας από την 11/08/2009, από την Διεύθυνση Τ.Α της Περιφέρειας σχετικά με την ορθή διαδικασία σύστασης του ΦΟΔΣΑ . Όλα αυτά σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 104 και 206 του νομού 3852/2010 (Πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ) που προβλέπουν ένα ΦΟΔΣΑ σε επίπεδο περιφέρειας η περιφερειακής ενότητας πιστεύουμε πως αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργούν ένα σοβαρό κενό για το αυτό το μεταβατικό στάδιο το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί από της υπηρεσίες σας άμεσα . Ολοκλήρωση της διαδικασίας χωροθέτησης και κατασκευής του Να προχωρήσει κατόπιν η αποκατάσταση των ΧΑΔΑ που λειτουργούν μέχρι σήμερα ένας σε κάθε δήμο . Η δραστηριότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων συμπεριλαμβανομένης και της ανακύκλωσης να ασκείται από τους ΟΤΑ και τις συνεργασίες τους, διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον από το ιδιωτικό κεφαλαίο. Είναι αποτέλεσμα της αντίληψης που υποστηρίζουν οι δήμοι της Ικαρίας για το θεσμό και τον χαρακτήρα της Τ.Α
ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΤΙΜΗ ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΤΗΣ ΙΚΑΡΙΑΣ ΕΥΔΗΛΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΟΣ ΡΑΧΩΝ ΦΑΝΟΥΡΗΣ ΚΑΡΟΥΤΣΟΣ
Σχόλια
|