Αρχή » Αρθρογραφία για την ΙκαρίαΕισήγηση Δ.Ε.Α.Σ για την Ακτοπλοϊκή σύνδεση του Αγίου Κηρύκου ΙκαρίαςΝέα » Ακτοπλοΐα - 12/03/2008Παραθέτουμε το κείμενο που μας έστειλε η Δ.Ε.Α.Σ. ως εισήγησή της στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο. Αγαπητοί συνάδελφοιΣχετικά με το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμανιού του Αγίου Κηρύκου, έχουν μέχρι στιγμής γίνει οι ακόλουθες ενέργειες: 1. Δημοσιοποίηση του προβλήματος με έγγραφη αναφορά στο ΥΕΝ και κοινοποίηση στις Κοινοβουλευτικές ομάδες και τους υπολοίπους Αυτοδιοικητικους Φορείς του νομού . 2. Κοινή επιστολή των τριών Δήμαρχων της Ικαρίας για το θέμα, καθώς και έγγραφα από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση . 3. Έκκληση στη μοναδική εταιρεία που εξυπηρετεί αυτή την στιγμή το νησί της Ικαρίας, για ένταξη του λιμανιού του Αγίου κηρυκου στους προορισμούς της. 4. Κατάθεση επίκαιρης ερώτησης από την Κ.Ο του ΚΚΕ που ανταποκρίθηκε στο αίτημα της Τ.Α. Δεδομένου ότι έχει περάσει ένα δεκαήμερο περίπου από την δημοσιοποίηση του προβλήματος επανερχόμαστε έτσι ώστε να καθορίσουμε τη στάση μας στη συνέχεια Πριν αναφερθούμε στους στόχους πάλης που εμείς εκτιμούμε ότι μπορούν να δώσουν οριστική διέξοδο στο πρόβλημα ,μια αναφορά στο τι έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια στο χώρο της ακτοπλοΐας κρίνουμε ότι είναι χρήσιμη . Η ακτοπλοΐα είναι για το Αιγαίο καθοριστικός παράγοντας για την ύπαρξη ανθρώπινης ζωής στα νησιά μας, αυτό βιώνουμε όλοι στο πετσί μας καθημερινά, όποτε χρειαστεί να ταξιδέψουμε για λόγους επαγγελματικούς, εκπαιδευτικούς, υγείας. Στην ακτοπλοΐα είναι επίσης βασισμένη, σε μεγάλο βαθμό, η ανάπτυξη των νησιών μας, αφού η τροφοδοσία τους αλλά και η εξαγωγή των λιγοστών προϊόντων μας, γίνεται αποκλειστικά με τα πλοία. Τέλος η τουριστική ανάπτυξη δε θα μπορέσει ποτέ να αποδώσει τα αναμενόμενα δίχως σωστές ακτοπλοϊκές συνδέσεις με προσιτές τιμές. Αυτή η γενική διαπίστωση είναι ο πρώτος λόγος που μας ώθησε στο να πάρουμε μέρος στη συγκρότηση της «Παναιγαιακής Συντονιστικής Επιτροπής για τις Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες» συσπείρωση που τα προηγούμενα χρονιά ανάδειξε τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στο Αιγαίο συνολικά με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν οι κυβερνώντες στην λήψη αποφάσεων που επιδεινώνουν την κατάσταση. Δυστυχώς αυτή η συσπείρωση έκλεισε τον κύκλο της αρχές του 2006 όταν εγκατέλειψαν την «Παναιγαιακή» και το πλαίσιο αιτημάτων της αρκετοί αυτοδιοικητικοι φορείς από το υπολοιπο Αιγαίο . Κανένας μας, πιστεύω, δεν έχει ξεχάσει το έγκλημα του «Σαμίνα Εξπρές», στο οποίο το νησί μας πλήρωσε ακριβό φόρο αίματος. Το συγκεκριμένο ναυάγιο ήταν το αποκορύφωμα της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατούσε στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο χώρο του Αιγαίου: Πλοία υπέργηρα, ανύπαρκτα σωστικά μέσα, έλεγχοι εγκληματικά πλημμελείς, συνέθεταν και συνθέτουν μια εικόνα κάθε άλλο παρά ευχάριστη. Όλα τα παραπάνω συνέβαιναν και συμβαίνουν για τον πολύ απλό λόγο ότι καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ακολουθούμενης πολιτικής στο χώρο της ακτοπλοΐας, έπαιζε και παίζει το κέρδος των εφοπλιστών. Μετά το σάλο που ξεσηκώθηκε ακολούθησαν οι δηλώσεις ότι «θα αποδοθεί δικαιοσύνη», ότι «το μαχαίρι θα φτάσει βαθιά στο κόκαλο» και άλλες τέτοιες εύηχες δηλώσεις. Ο νησιωτικός πληθυσμός πληροφορήθηκε τότε ότι το Ελληνικό κράτος θα αντιμετώπιζε αυτήν τη κατάσταση με νομοθετική ρύθμιση η οποία θα αναδείκνυε σε κυρίαρχο εκείνο ακριβώς το στοιχείο που δημιουργούσε το όλο πρόβλημα: Το κέρδος των εφοπλιστών. Πολλοί από εσάς θα θυμόσαστε τις δηλώσεις για τον ανταγωνισμό που θα βελτίωνε τις υπηρεσίες, θα έριχνε τις τιμές και θα ανανέωνε τον στόλο. Σε ό,τι μας αφορά, από τότε είχαμε εκφράσει τις αντιρρήσεις μας και την ανησυχία μας για την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης. Σήμερα, δυστυχώς, επιβεβαιωνόμαστε με το χειρότερο τρόπο. Επτα χρόνια μετά τη ψήφιση του Νόμου 2932/2001, μέσω του οποίου εφαρμόζεται ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 3577/92, η κατάσταση της ακτοπλοΐας όχι μόνο δεν βελτιώθηκε αλλά βρίσκεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε χειρότερη θέση. Ακόμα και αυτή η ελάχιστη κρατική παρέμβαση, που διασφαλιζόταν νομικά με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο, δεν υπάρχει πλέον και έτσι ο ρόλος του κράτους περιορίζεται στο να δαπανά υπέρογκα ποσά επιδοτώντας τα ήδη αυξημένα κέρδη των εφοπλιστών. Ας δούμε μερικά ενδεικτικά στοιχεία στο διάστημα εφαρμογής του Ν. 2932/2001: 1) Η κατάργηση του Cabotage και η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας όξυνε τον ανταγωνισμό, ενίσχυσε την εφοπλιστική επιθετικότητα και χειροτέρευσε τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών και την κατάσταση των ναυτεργατών. Πολλά νησιά αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα, τόσο από τη μη δρομολόγηση όσο και από τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων των πλοίων. Ενώ οι εφοπλιστές καρπώνονται μεγάλα ποσά από τις επιδοτήσεις στο όνομα της εξυπηρέτησης των αγόνων γραμμών. Οι κρατικές επιδοτήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες από 3,5 εκατ. ευρώ το 2002 - περίοδο πριν την κατάργηση του Cabotage - εκτινάχτηκαν στα 70 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, για το 2008. Η ανεπάρκεια των συγκοινωνιών και τα ακριβά εισιτήρια (πίνακας 2) δημιουργούν προβλήματα στην οικονομία των νησιών, στα λαϊκά στρώματα που διατηρούν ορισμένες δραστηριότητες (τουρισμός, γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, μεταποιητικές βιοτεχνίες κ.ά.). Συνολικά οι εφοπλιστές, με τη στήριξη των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, με στόχο την αύξηση των κερδών τους, προωθούν ένα γενικό επανασχεδιασμό των ακτοπλοϊκών δρομολογίων που οξύνει ακόμα πάρα πέρα τα προβλήματα σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους. Οι τιμές των εισιτηρίων για την Ικαρία έχουν αυξηθεί μέχρι και 136% (το εισιτήριο το 2001 κόστιζε 14,80 € και το 2007 έφτασε στα 30,00 και 40,00 € ) 2) Πριν από πέντε χρόνια μειώθηκε η φορολογία των πλοίων κατά 70%. 3) Σήμερα οι επιχειρηματικοί όμιλοι που καθορίζουν την κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι: η«Marfin IG», ο όμιλος «Grimaldi» και η«Sea Star Capital » (κύριος μέτοχος είναι ο Γιάννης Βαρδινογιάννης ) Οπως δείχνει και η μετοχική σύνθεση των ακτοπλοϊκών εταιρειών (πίνακας 1), αυτές λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία προωθώντας τα κοινά τους συμφέροντα Η σωρευτική αύξηση των κερδών για τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρείες - ANEK LINES, BLUE STAR, MINOAN LINES, ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, NEL - στην 4ετία 2003 - 2006 φτάνει στο 1.103%, δηλαδή έχουν 12πλασιαστεί!!! Το γεγονός αυτό και η έντονη αγοραπωλησία μετοχών των ακτοπλοϊκών εταιρειών από τους επιχειρηματικούς ομίλους -«Marfin IG», «Amadeus Navigation SA - Π. Λασκαρίδη» και «Grimaldi» - διαψεύδει τους ισχυρισμούς των εφοπλιστών ότι «περνάνε δύσκολα». Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνει τη μεγάλη κερδοφορία και τις ακόμα καλύτερες προοπτικές για την αύξηση των κερδών των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτό το χρυσοφόρο τομέα. Αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στους ναυτεργάτες και στους εργαζόμενους, στους κατοίκους των νησιών. 4) Παραμένει και οξύνεται το πρόβλημα των υπερήλικων πλοίων (πίνακας 3). Το 44%, περίπου, των επιβατηγών - ακτοπλοϊκών πλοίων είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Η δυνατότητα συνέχισης δρομολογίων με πλοία άνω των 30 ετών (Π.Δ. 144, Ιούλης 2006) με απόφαση της ΝΔ, η δυνατότητα κατάταξης των πλοίων άνω των 17 ετών στο ελληνικό νηολόγιο (απόφαση του ΠΑΣΟΚ το 1983), καθώς και η δυνατότητα πραγματοποίησης δρομολογίου με άσχημες καιρικές συνθήκες - με ευθύνη του πλοιάρχου και κάτω από την πίεση των εταιρειών - δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος.. Συγκεκριμένα, το 2007 καταγράφηκαν 741 πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών (έναντι 645 το 2006) και 240 πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 40 ετών (έναντι 209 το 2006). Τα προβλήματα αυτά σε συνδυασμό με το ότι τα περισσότερα λιμάνια της χώρας έχουν τεράστιες ελλείψεις σε λιμενικές υποδομές εγκυμονούν τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών, των ναυτεργατών, την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Η εξέλιξη αυτή αποδεικνύει ότι οι εφοπλιστές - που συσσώρευσαν μεγάλα κεφάλαια - και η πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντά τους δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν τη Μεταφορά με σύγχρονα πλοία. Αυτά είναι ορισμένα μόνο στοιχεία που τεκμηριώνουν την επιδείνωση της κατάστασης στην ακτοπλοΐα τα τελευταία τέσσερα χρόνια, επιδείνωση που τη ζούμε στο πετσί μας κάθε μέρα. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η ασυδοσία των εφοπλιστών που - κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων που τους έδωσαν όσα κόμματα ψηφίσαν την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου - καθορίζουν ουσιαστικά μόνοι τους τα δρώμενα στην ακτοπλοΐα. Απέναντι σε όλα αυτά οι νησιώτες αντιτάσσουν τις δικές τους διεκδικήσεις, που στο ελάχιστο των κοινών απαιτήσεων έχουν ως εξής: 1. Δρομολόγηση σύγχρονων και ασφαλών πλοίων. 2. Απρόσκοπτη τακτική σύνδεση των νησιών, χειμώνα – καλοκαίρι, με την Ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους. 3. Μείωση του υψηλού ναύλου επιβατών, οχημάτων, εμπορευμάτων κατά 50%, χωρίς αυτό το κόστος να μετακυλιστεί στο κρατικό προϋπολογισμό. 4. Στήριξη όλων των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων με την εφαρμογή των δικαιωμάτων και των κατακτήσεων τους. ( Συνταξιούχοι ΝΑΤ, φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ). 5. Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων σε όλα τα νησιά όπου υπάρχει πρόβλημα, με ευθύνη του κράτους (θέση της Ν.Δ. ως αντιπολίτευση, που τώρα δε φαίνεται να στηρίζει). Όλα τα παραπάνω θα συμβάλλουν στην ανακούφιση των νησιωτών στην επαφή τους με την υπόλοιπη χώρα, αλλά θα συμβάλλουν καθοριστικά και στην πολυπόθητη ανάπτυξη των νησιών μας. Δυο παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι η σημερινή κατάσταση στης ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ,αποτελεί αντικίνητρο ανάπτυξης για τα νησιά μας και είναι πιστεύω αφοπλιστικά είναι τα ακόλουθα : Α) Μια τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο, για να έρθει στην Ικαρία με πλοίο θα δαπανήσει τόσο όσα θα δαπανούσε για 5 ημέρες διακοπές στην Ηπειρωτική Ελλάδα. (στοιχεία του 2006) Β) Ένα τετράμετρο φορτηγό για να πάει στο Βόλο και να επιστρέψει, χρειάζονταν 540€, στην Καβάλα450€, στον Πειραιά 240€. (στοιχεία του 2006) Αυτά τα δυο στοιχεία πιστεύουμε ότι είναι καθοριστικά για να δείξουν τη τεράστια σημασία της ακτοπλοΐας σε τομείς όπως ο τουρισμός και το εμπόριο, πάνω στους οποίους στηρίζεται η δραστηριότητα πολλών κατοίκων των νησιών μας. Από όλα όσα ακουστήκανε μέχρι τώρα, πιστεύουμε ότι γίνεται σαφές ότι για τον ευαίσθητο χώρο της ακτοπλοΐας χρειάζεται εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση, χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός και πολιτική που να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες των νησιωτών, με φιλολαϊκή τιμολογιακή πολιτική. Δεν υποστηρίζουμε το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο. Διεκδικούμε τη κατάργηση του υπάρχοντος και τη θεσμοθέτηση ενός νέου, στο οποίο οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες - που εκτός όλων των άλλων είναι και χώρος στρατηγικής σημασίας - δε θα λειτουργεί με μόνο κριτήριο το κέρδος των εφοπλιστών. Διεκδικούμε ένα θεσμικό πλαίσιο που θα στοχεύει στην ικανοποίηση των αναγκών των λαϊκών στρωμάτων των νησιών, των επιβατών, των ναυτεργατών και στην ανάπτυξη του νησιωτικού συμπλέγματος. Όλα αυτά, πιστεύουμε ότι μπορούν να διασφαλιστούν μόνο μέσα από τη δημιουργία ενός Εθνικού Φορέα Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με κρατικό – κοινωνικό έλεγχο. Ενός Φορέα που θα κινείται στα πλαίσια μιας φιλολαϊκής πολιτικής και θα εξασφαλίζει: Φτηνό εισιτήριο με κοινωνικά κριτήρια. Σύγχρονα, ασφαλή πλοία. Συστηματική εξυπηρέτηση όλων των νησιών, όλο το χρόνο. Ικανοποιητικές αποδοχές για τους ναυτεργάτες. Αξιοποίηση των ναυπηγο-επισκευαστικών υποδομών. Αξίζει να αναφερθούμε σε ανάλογους φορείς που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο στην Ηπειρωτική Ελλάδα όπως οι αστικές συγκοινωνίες ή οι σιδηρόδρομοι, σαν χαρακτηριστικά παραδείγματα φορέων σχετικών με της συγκοινωνίες, όπου όμως εφαρμόζεται μια εντελώς διαφορετική πολιτική από αυτήν της ακτοπλοΐας. Κλείνοντας, εκείνο που διαπιστώνουμε είναι ότι για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση ώστε να θιγεί το κυρίαρχο στοιχείο που καθορίζει την ακτοπλοΐα σήμερα, και αυτό δεν είναι άλλο από το κέρδος των εφοπλιστών. Εμείς από την μεριά μας όλα τα προηγούμενα χρονιά με αυτό το πλαίσιο δραστηριοποιηθήκαμε, χωρίς δυστυχώς να έχουμε πάντα την συμπαράσταση της πλειονότητας της τοπικής κοινωνίας . Με αυτές της θέσεις θα κινηθούμε και το επόμενο διάστημα εκτιμώντας ότι αυτός είναι ο μόνος δρόμος που μπορεί να δώσει ουσιαστική και οριστική λύση στο πρόβλημα. Ωστόσο σήμερα είναι άμεση ανάγκη να ληφθούν επειγόντως μέτρα ώστε να αποκατασταθεί η σύνδεση του Αγίου Κηρύκου με τον Πειραιά καθώς και να εξασφαλιστεί η τακτική σύνδεση του λιμανιού της Νοτίου Ικαρίας σε πάγια βάση ανεξαρτήτως των σχεδιασμών των ακτοπλοϊκών εταιριών. Με αυτό το σκεπτικό καλούμε το Δημοτικό Συμβούλιο Α) Να διεκδικήσουμε την άμεση αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμανιού της Νοτίου Ικαρίας Β) Να επαναλάβει την στήριξη του στα όσα αναφέρονται στην 105/2004 απόφαση του Δ.Σ, με βάση την οποία ο Δήμος Αγίου κηρυκου αποφάσισε την συμμετοχή του στην «Παναιγαιακή Συντονιστική Επιτροπή για τις Ακτοπλοϊκές Συγκοινωνίες» …… (Αποσπασμα της απόφασης) ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ 1) Απρόσκοπτη τακτική σύνδεση των νησιών, χειμώνα – καλοκαίρι, με την Ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους (Αιγαίο-Δωδεκάνησα-Κρήτη). 2) Δρομολόγηση σύγχρονων και ασφαλών πλοίων. 3) Μείωση του υψηλού ναύλου επιβατών, οχημάτων, εμπορευμάτων κατά 50%, χωρίς αυτό το κόστος να μετακυλιστεί στο κρατικό προϋπολογισμό. 4) Στήριξη όλων των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων με την εφαρμογή των δικαιωμάτων και των κατακτήσεων τους. ( Συνταξιούχοι ΝΑΤ, φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ). 5) Βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων σε όλα τα νησιά όπου υπάρχει πρόβλημα, με ευθύνη του κράτους (θέση της Ν.Δ. ως αντιπολίτευση, που τώρα δε φαίνεται να στηρίζει). 6) Δημιουργία Εθνικού Φορέα Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Επίσης καλούμε το Δ.Σ να προχωρήσουμε στης ακόλουθες ενέργειες αν δεν υπάρξουν σύντομα θετικές εξελίξεις στο θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμανιού του Αγίου Κηρυκου : 1) Συντονισμός και με το δήμο Φούρνων που αντιμετωπίζει ανάλογο πρόβλημα σε κοινές ενέργειες για την άμεση αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των λιμανιών μας . 2) Έκκληση της τοπικής κοινωνίας σε κινητοποίηση για το θέμα(εντός του τρέχοντος μηνός) διεκδικώντας την βελτίωση των ατμοπλοϊκών συγκοινωνιών και των λιμενικών υποδομών του Δήμου μας . ΓΙΑ ΤΗΝ Δ.Ε.Α.Σ Ο ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ Ν. ΛΑΡΔΑΣ
|