Αρχή » Αρθρογραφία για την ΙκαρίαΗ υποθεση του ΣαμιναΝέα - 02/06/2005Μια αναδρομη στις αιτιες που οδηγησαν στο ναυαγιο και το ιστορικο των συνεχων μετατροπων των κατηγοριων Στις 26 Σεπτεμβριου 2000 στις 10 και τεταρτο το βραδυ το Express Samina προσκρουει στις νησιδες Πορτες και μεσα σε 20 λεπτα βυθιζεται. Απο τους 510 επιβατες του, 81 δεν καταφερνουν να βγουν στη στερια και πνιγονται. Με το μεγεθος της τραγωδιας και την οργη των συγγενων και της κοινης γνωμης να ασκουν αφορητες πιεσεις η πολιτικη ηγεσια ξεκινα τις μεγαλοστομες αναγγελιες. Ο τοτε πρωθυπουργος Κωστας Σημιτης δηλωνει: "Εκφραζω την οδυνη μου για το θανατο τοσων συνανθρωπων μας απο το ναυαγιο του πλοιου Εξπρες Σαμινα ανοικτα της Παρου. Τη στιγμη αυτη, που ακομη συνεχιζεται μια τεραστια επιχειρηση εντοπισμου των αγνοουμενων, δεν θελω να προσθεσω τιποτα αλλο. Εδωσα εντολη να διερευνηθουν πληρως τα αιτια του ναυαγιου και να αποδοθουν ευθυνες. Διαβεβαιωνω τον ελληνικο λαο οτι θα χυθει απλετο φως σε αυτη τη ναυτικη τραγωδια που μας συγκλονισε ολους. Προς τους οικειους των θυματων εκφραζω τα ειλικρινα μου συλλυπητηρια". Ο τοτε υπουργος εμπορικης ναυτιλιας Χρηστος Παπουτσης φτανει την επομενη μερα στον τοπο της τραγωδιας με ελικοπτερο Super Puma. Παρολο που αυτα τα ελικοπτερα δεν σηκωθηκαν την προηγουμενη μερα για να λαβουν μερος στην επιχειρηση διασωσης με την δικαιολογια απο την πολιτικη ηγεσια -υπουργος τυπου Τηλεμαχος Χυτηρης και υφυπουργος αμυνας Δημητριος Αποστολακης- οτι δεν ειναι εκπαιδευμενο το προσωπικο που τα στελεχωνει. Και παρολο που το επιτελειο της Πολεμικης Αεροποριας υποστηριζει το αντιθετο λεγοντας οτι υπηρχε ετοιμη ομαδα διασωσης η οποια δεν καταφερε να συμμετασχει τελικα στην διασωση. Αυτο που τελικα εφταιγε και δεν σηκωθηκαν τα Super Puma ηταν γραφειοκρατικα κωλυματα Ο Χρηστος Παπουτσης, υπουργος εμπορικης ναυτιλιας, -στο ιδιο υπουργειο που ανηκουν τα ελικοπτερα- απαντα στις επικρισεις που δεχτηκε για την χρηση του Super Puma σαν μεταφορικο του μεσο: Ουτε με κοτερα ουτε με ελικοπτερα εχω συνηθισει να μετακινουμαι, αλλα οι εντολες του πρωθυπουργου ηταν σαφεις. Απολογουμενος για τις πολιτικες ευθυνες που προεκυψαν απο την μη εγκαιρη κινητοποιηση του μηχανισμου διασωσης δηλωνει: Δεν σκοπευω να υποβαλω την παραιτηση μου και εμμενει στις εξαγγελιες του τοτε πρωθυπουργου Το μαχαιρι θα φτασει στο κοκαλο, η εντολη του πρωθυπουργου ειναι σαφης: να χυθει απλετο φως και με αυστηροτητα να αποδοθουν ευθυνες Ο τοτε υπουργος δικαιοσυνης Μιχαλης Σταθοπουλος δηλωνει στην Βουλη:Υπαρχουν μεγαλες ευθυνες παντου, οι οποιες και θα διερευνηθουν. το ναυτικο δυστυχημα δεν αποτελει μονο τραγωδια, αλλα υπαρχουν σοβαρες ενδειξεις "εγκληματικης αδιαφοριας". Το ιστορικο των βουλευματων ειναι μια παλινωδια αποφασεων και αναιρεσεων τους σχετικα με το ειδος της παραπομπης των υπευθυνων για το ναυαγιο του Express Samina. Αρχικα στο εδωλιο του κατηγορουμενου θα καθονταν 17 ατομα, μεταξυ των οποιων και εξι στελεχη της επιθεωρησης εμπορικων πλοιων. Στην συνεχεια τα κακουργηματα των μελων του πληρωματος μετατραπηκαν απο το Συμβουλιο Εφετων Αιγαιου με το βουλευμα υπ. αριθ 71/2002 σε πλημμεληματα. Με το ιδιο βουλευμα το Συμβουλιο Εφετων Αιγαιου αποφασισε να μην υπαρξει κατηγορια κατα της εταιρειας MFD στην οποια ανηκε το Σαμινα, για τα φθαρμενα σωσιβια και τις κακοσυντηρημενες βαρκες. Στον δρομο προς το δικαστηριο αρκετα απο τα ατομα της επιθεωρησης απαλλαχτηκαν η η υποθεση τους θα δικαστει απο αλλο δικαστηριο -αν βεβαια δεν παραγραφουν μεχρι τοτε τα αδικηματα. Κατω απο τις πιεσεις των συγγενων τελικα με το υπ. αριθ. 122/2004 βουλευμα του Συμβουλιου Εφετων Αιγαιου παραπεμπονται ο πλοιαρχος και ο υποπλοιαρχος για κακουργηματα. Τα υπολοιπα 5 μελη του πληρωματος βαρυνονται με κατηγοριες σε βαθμο πλημμεληματος. Οι εκπροσωποι της πλοιοκτητριας εταιρειας Κωνσταντινος Κληρονομος και Νικος Βικατος, αντιμετωπιζουν κατηγοριες για εκθεση σε κινδυνο ανθρωπινης ζωης, ενω θα δικαστουν και για ηθικη αυτουργια σε ψευδη βεβαιωση, που αφορα στην εκδοση πιστοποιητικων αξιοπλοιας του Σαμινα απο τους επιθεωρητες του ΥΕΝ και αξιωματικων του Λιμενικου Σωματος. Τελος ενας επιθεωρητης του ΥΕΝ θα δικαστει μαζι με τους 8 προηγουμενους. Οι εμφανεις αιτιες για την βυθιση του Σαμινα συμφωνα και με τα πολυαναμενομενα πορισματα ειναι οι παρακατω:
Οι αιτιες που δεν καταδεικνυονται απο τα πορισματα ειναι λιγο πολυ γνωστες. Ο Παντελης Σφηνιας αντιπροεδρος της Minoan Flying Dolphin -που μετα το ατυχημα μετονομαστηκε σε Hellenic Flying Dolphin- ειχε προσπαθησει τον προηγουμενο καιρο του ατυχηματος να δημιουργησει εναν μονοπωλιακο κολοσσο στις θαλασσιες συγκοινωνιες. Εξαγοραζε αλλες εταιρειες και παλια πλοια με σκοπο την κυριαρχια στο αιγαιο. Ξαναβαφτιζε παλια πλοια τα οποια κυκλοφορουσαν δεκαετιες στην θαλασσα με νεα ονοματα. Το Σαμινα συγκεκριμενα ηταν πλοιο του 1965. Συμφωνα με δηλωση του πριν το ατυχημα "ο αντιπρόεδρος Παντελής Σφηνιάς υποστηρίζει ότι τα πλοία τους, που με τις εκτεταμένες επισκευές και εργασίες που γίνονται θα είναι τα ασφαλέστερα της Eυρώπης" ενω σε αλλη του συνεντευξη υποστηριζε οτι "για την εταιρεία προέχει η ασφάλεια των επιβατών, οι οποίοι θα μπορέσουν να ασκήσουν κριτική όταν διαπιστώσουν τις σοβαρές αλλαγές στα πλοία της. Όλα έχουν ανακατασκευαστεί σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας" Δυο μηνες μετα το ναυαγιο του Σαμινα ο Παντελης Σφηνιας αυτοκτονει. Τα ΜΜΕ βουιζουν για τον ευαισθητο ανθρωπο που αυτοκτονησε λογω τυψεων. Ασφαλως υπαρχουν και οι πιεσεις των μεγαλομετοχων της Minoan Flying Dolphin που λογω συγκυριων δεν καταφερε να μπει στο χρηματιστηριο καθως και προσωπικα χρεη του πρωην αντιπροεδρου της εταιρειας υψους 4,3 δισ δραχμων. Τι απο ολα αυτα συνεβαλλε στην αυτοκτονια του δεν θα το μαθουμε ποτε. Ομως οι επιλογες του στον τροπο που χειριστηκε την ναυσιπλοια στην Ελλαδα συνεβαλαν σιγουρα στο ναυαγιο του Σαμινα. πηγή: Indymedia
Σχόλια
|