Αρχή » Αρθρογραφία για την ΙκαρίαΠρόταση στο Ν.Σ. για την αποιμενη κτηνοτροφίαΝέα » Πολιτικά - 23/11/2007Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι συνάδελφοι Σχετικά με το 3ο θέμα της συνεδρίασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου (Ν.Σ) στις 23/11/07 όπου αφορά την αποιμενη κτηνοτροφία και τις μελέτες βοσκοικανοτητας Ικαρίας και φούρνων, επιθυμούμε να σας γνωρίσουμε τα ακόλουθα: Αρχικός πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο συμβούλιο θα έπρεπε να διεξαχθεί στην έδρα του προβλήματος δηλαδή στην Ικαρία έτσι ώστε να λάβουν γνώση της συζήτησης όλοι οι ενδιαφερόμενοι . Σχετικά με την ουσία του ζητήματος που εξετάζει σήμερα το Ν.Σ σας γνωρίζουμε ότι Δήμος Αγίου Κηρυκου έχει ασχοληθεί αρκετά σοβαρά από το 2003 και μετά. Όταν στην πλειοψηφία του Δ.Σ βρέθηκαν οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι της Δ.Ε.Α.Σ. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις κυριότερες παρεμβάσεις μας δεδομένου ότι απουσιάζουν από τον πίνακα των σχετικών έγγραφων που προσκομίζει ο εισηγητής. 1. Έκκληση του αγρονόμου Ικαρίας για εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας ( α.π 499/1-4-2004). 2. Έκκληση της εισαγγελίας Σάμου για υπόδειξη της αρμόζουσας νομικής οδού για την αντιμετώπιση της ανεπιτήρητης κτηνοτροφίας (α.π 500/1-4-2004). 3. Έκκληση της εισαγγελίας για γνωστοποίηση των μηνύσεων και των ποινών που επιβλήθηκαν στα όρια του δήμου από το 1998 και μετά (απ:691/10-5-2004) 4) Έκκληση στο σύλλογο κτηνοτρόφων για προσκόμιση εγγράφου των μελών του ,περί μη διατήρησης ανεπιτήρητων (απ:692/10-5-2004) 5) Απόφαση Δ.Σ 90/2005 (8/10/2005) όπου για πρώτη φορά εξαιρούνται από της εκμισθωμένες εκτάσεις οι περιοχές του Δ.Δ Χρυσοστόμου ( πλαγία-Χρυσόστομο κλπ) 6) Απόφαση Δ.Σ 104 /2006 (28/8/2006) όπου για πρώτη φορά φορέας Τ.Α στο νόμο μας προτείνει τρόπο αντιμετώπισης της ανεπιτήρητης κτηνοτροφίας ,με πρακτική εφαρμογή διαδικασίας που υλοποιήθηκε σε άλλη περιοχή (νομός Δωδεκανήσου) . Λόγω του ότι από τότε έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος και κανένας φορέας από αυτούς που απαιτείται η συνδρομή του δεν έχει τοποθετηθεί , σας καλούμαι να το πράξετε σήμερα ( το Ν.Σ σε ότι το αφορά) καταθέτοντας σας εκ νέου την απόφαση του Δ.Σ 7) Απόφαση Δ.Σ 102/2007(11/8/2007) στην οποία το Δ.Σ γνωμοδοτεί θετικά για την μελέτη βοσκοικανοτητας διαμορφώνοντας και προτάσεις για την κτηνοτροφία στην Ικαρία. Κύριοι συνάδελφοι Σχετικά με την εισήγηση του Κύριου Καλομοίρη πιστεύουμε ότι χρήσιμο θα ήταν εκτός από το επιμερισμό ευθυνών στην τοπική αυτοδιοίκηση γενικώς να γινόταν πιο συγκεκριμένος στα φυσικά πρόσωπα. Γιατί σαφώς αυτά τα χρόνια δεν είχαμε όλοι την ίδια στάση απέναντι στο πρόβλημα. Επίσης η κριτική του στις υπηρεσίες της Ν.Α κρίνεται ελλιπέστατη. Τέλος σχετικά με την εφαρμογή των υποδείξεων της μελέτης κρίνουμε απαραίτητο τόσο στην απόφαση του νομάρχη όσο και στις υπουργικές αποφάσεις. Να προσδιοριστούν επακριβώς οι περιοχές ανά Δ.Δ των Δήμων που θα εισέρχονται ζώα ,καθώς και η πυκνότητα βόσκησης εάν εκμισθωθούν από τους δήμους. Κλείνοντας κυρίες και κύριοι συνάδελφοι να παραθέσουμε μια ακόμα φορά τις θέσεις του Δ.Σ Αγίου Κηρυκου για την κτηνοτροφία ελπίζοντας να γίνουν αντικείμενο συζήτησης στο Ν.Σ σε επόμενη συνεδρίαση. (Αποσπασμα από την 102/2007απόφαση Δ.Σ ) Σε αντίθεση με τις θεωρίες και αντιλήψεις που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρονιά, που ουσιαστικά δικαιολογούν την αντικτηνοτροφική πολιτική που εφαρμόζεται. Πιστεύουμε ότι μπορεί και πρέπει να αναπτυχθεί η κτηνοτροφία με βασικούς στόχους την κάλυψη των αναγκών του νησιού μας με ασφαλή και καλής ποιότητας προϊόντα, την διασφάλιση εισοδήματος για αξιοπρεπή διαβίωση των κτηνοτροφών, την προστασία του ζωικού κεφαλαίου και του περιβάλλοντος και την προστασία της δημοσιάς υγειάς. Με αυτό το στόχο είναι δυνατή η ανάπτυξη όλων των κλάδων της κτηνοτροφίας με σκοπό την αυτάρκεια σε ζωοκομικά προϊόντα, κρέας και γάλα. Η πρόταση προϋποθέτει ριζική αλλαγή της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης και την αναδιάρθρωση της φυτικής παραγωγής με στόχο την ανάπτυξη κτηνοτροφικών καλλιεργειών για παραγωγή εγχώριων ζωοτροφών. Για να αναπτυχθούν οι κτηνοτροφικές καλλιέργειες χρειάζεται ριζική αλλαγή του συστήματος και επιδότηση όλων των αγροτικών προϊόντων, δηλαδή συνολικότερος αναπροσανατολισμός της ελληνικής γεωργίας. Το μέτρο 3,4 «εκτατικοποίηση της κτηνοτροφίας» που εκτός των άλλων προβλέπει την απόσυρση του 30% των αιγοπροβάτων στην Ικαρία είναι σε θετική κατεύθυνση. Πρέπει όμως να εφαρμοστεί το μέτρο στο σύνολο του και όχι μονό το σκέλος απόσυρση, δεν φτάνει όμως μόνο αυτό. Η μείωση του αριθμού των ζωών σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει μείωση της παραγωγής, έτσι κι αλλιώς δεν έχουμε πλήρη εκμετάλλευση. Η εκμετάλλευση δεν ξεπερνά το 65 με 70%, αφού άμεσα εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα και ο μεγαλύτερος αριθμός των ζωών δεν σταβλίζεται. Το παραγόμενο κρέας όπως φαίνεται και στους πίνακες της μελέτης μπορεί να παραχθεί με πολύ μικρότερους αριθμούς ζωικού κεφαλαίου από τους υπάρχοντες. Στα άμεσα μετρά που πρέπει να ληφθούν ανεξάρτητα από την πορεία υλοποίησης της μελέτης είναι η άμεση εφαρμογή της απόφασης για την προστασία του δάσους του Ράντη και δεύτερον να απαγορευτεί η παραμονή των ζωών σε υπερβοσκημένες περιοχές που έχουν ερημοποιηθεί ή που απειλούνται με ερημοποίηση. Στα υφιστάμενα μετρά του ΕΠΑΑ που έχουν εφαρμοστεί, διακρίνουμε τα αποτελέσματα τους στα χρονιά που εφαρμόζονται, ουσιαστικά διατηρήσαν και όξυναν το πρόβλημα της κτηνοτροφίας άρα δεν έχουν δώσει θετικά αποτελέσματα. Ενώ διατεθήκαν αρκετοί πόροι και λειτούργησαν στην συγκράτηση του πληθυσμού, ο προσανατολισμός των οικονομικών κινήτρων ήταν τέτοιος που δεν έδωσε την σωστή κατεύθυνση για πλήρη εκμετάλλευση της κτηνοτροφίας. Ο Άξονας 1 για την πρόωρη συνταξιοδότηση με στόχο την μείωση της μέσης ηλικίας λίγο εφαρμόστηκε, μιας και ο μέσος ορός ηλικίας ήταν και είναι καλός, η πλειονότητα των κτηνοτροφιών είναι ανάμεσα στις ηλικίες 40-50 και 50-60, σεβαστός αριθμός είναι κάτω των 40. Το μέτρο 2 εξισωτική αποζημίωση, δείχνει όπως αναφέρθηκε και στην μελέτη πτωτική τάση, δηλαδή εγκαταλείπεται η παράλληλη δραστηριότητα καλλιέργειας φυτών για ζωοτροφές (βίκος, κριθάρι, βρώμη κλπ.) που ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για να μείνουν στο πρόγραμμα οι κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις. Αυτό δείχνει και την πορεία που έχει πάρει η κτηνοτροφία ,δηλαδή μόνιμη διαμονή στους ιδίους χώρους και όσο αντέξει το μέτρο 3,12 δεν θα προχωρήσει γιατί τα ποσά που δίνονται είναι ελάχιστα σε σχέση με το κόστος. Πρέπει να γίνει αναπροσαρμογή τιμών ανά τετραγωνικό μέτρο αναβαθμίδας για να γίνει ελκυστικό. Στα μετρά που πρέπει να δοθεί βάρος είναι: το μέτρο 3,2 βιολογική κτηνοτροφία και το μέτρο 3,4 για εκτατικοποίηση της κτηνοτροφίας . Το μέτρο 3,8 για την διατήρηση εκτατικών καλλιεργειών που θα δώσει την δυνατότητα να παραχθούν στο νησί αρίστης ποιότητας ζωοτροφές με παράλληλη αναχλόαση των υποβαθμισμένων εκτάσεων. Όλα τα παραπάνω απαιτούν την διαμόρφωση ευνοϊκών προϋποθέσεων που πρέπει να διεκδικηθούν. Αυτές είναι: * Η Αλλαγή του τρόπου επιδότησης για αιγοπρόβατα ο οποίος να συνδέεται με την παραγωγή και να αναπροσαρμόζεται τιμαριθμικά. * Η θεσμοθέτηση και άλλων οικονομικών κινήτρων για την ανάπτυξη κτηνοτροφικών καλλιεργειών που εξασφαλίζουν εγχώριες υγιεινές και σχετικά φθηνότερες ζωοτροφές. * Η κατάργηση του Φ.Π.Α για την αγορά γεωργικών μηχανημάτων και εξοπλισμών. * Η χρηματοδότηση σταβλικών εγκαταστάσεων με την προϋπόθεση ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν σαν αφορμή για τον αποχαρακτηρισμό δασών, τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων με την ένταξη τους στα σχέδια βελτίωσης ή άλλα μέτρα. * Η προστασία της εγχώριας παραγωγής απ' τις ανεξέλεγκτες εισαγωγές και θεσμοθέτηση τιμών παρέμβασης που να εξασφαλίζουν βιώσιμο εισόδημα στους κτηνοτρόφους. * Η άμεση κατασκευή και λειτουργία του σφαγείου( δημοπρατείται στης 11/12/2007 από τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο ΟΤΑ Ικαρίας) και η στελέχωση των κτηνιατρικών υπηρεσιών. Με προσωπικό και εξοπλισμό που να εξασφαλίζει την έγκαιρη αντιμετώπιση των διαφορών ασθενειών των ζωών. * Η ασφάλιση ολοκλήρου του ζωικού κεφαλαίου από όλους τους φυσικούς κινδύνους από αποκλειστικά δημόσιο ασφαλιστικό οργανισμό. * Η εκπόνηση και υλοποίηση δωρεάν προγραμμάτων γενετικής βελτίωσης του ζωικού κεφαλαίου. * Η Αξιοποίηση της μελέτης για το τυροκομείο και την κατοχύρωση της «καθούρας» σαν προϊόν με ονομασία προέλευσης. * Η δωρεάν πιστοποίηση ζωοκομικών προϊόντων από αντίστοιχο κρατικό μηχανισμό. * Η Αλλαγή των προϋποθέσεων καταβολής των κοινοτικών και εθνικών κινήτρων , για να έχουν πρόσβαση σε αυτά και οι φτωχοί νέοι κτηνοτρόφοι και αγρότες που με τις υπάρχουσες προϋποθέσεις αποκλείονται. * Η θεσμοθέτηση κατώτερης αγροτικής σύνταξης στα 60 για τους άντρες αγρότες και στα 55 για τις γυναίκες αγρότισσες. Η ανάπτυξη της κτηνοτροφίας που προτείνουμε μπορεί να γίνει μέσα από συνεταιρισμούς των κτηνοτροφών, ή με την δημιουργία κτηνοτροφικών τμημάτων στους υπάρχοντες συνεταιρισμούς. Οι συνεταιρισμοί μπορούν να αντιμετωπίσουν το διαρθρωτικό πρόβλημα των μικρών διάσπαρτων εκμεταλλεύσεων του νησιού μας. Μπορούν να μειώσουν ουσιαστικά το κόστος παραγωγής, επεξεργασίας και προώθησης. Μπορούν να συντελέσουν στην εκλογίκευση της παραγωγής και στην ανακούφιση των οξυτατων προβλημάτων. Την ουσιαστική λύση θα δώσει ο παραγωγικός συνεταιρισμός που θα έχει την πολύπλευρη υποστήριξη του κράτους. Φυσικά αυτό προϋποθέτει εκτός από την αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων με κριτήρια τα συμφέροντα των κτηνοτροφών και του λαού γενικότερα, και την σύγκρουση με τα οργανωμένα οικονομικά συμφέροντα που δρουν στον χώρο της κτηνοτροφίας και της μεταποιητικής βιομηχανίας. Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΣΠΥΡΟΣ ΤΕΣΚΟΣ
|