Αρχή » Αρθρογραφία για την ΙκαρίαΣχετικά με τη νέα διοικητική μεταρρύθμισηΝέα » Πολιτικά - 22/06/2008Παραθέτουμε την τοποθέτηση του κου Ν. Λαρδά σχετικά με τη νέα διοικητική μεταρρύθμιση, από τη γενική συνέλευση του συνδέσμου ΤΕΔΚ Βορείου Αιγαίου. Αγαπητοί συνάδελφοι – κυρίες και κύριοι προσκεκλημένοι,Εκ μέρους του Δήμου Αγίου Κηρυκου Ικαρίας και της Ε.Α.Σ ΤΕΔΚ Σαμου χαιρετήζουμε τις εργασίες της Γ. Σ του Συνδέσμου μας. Σήμερα για δεύτερη φορά συζητάμε σε επίπεδο περιφέρειας, το ζήτημα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας. Ακουστήκαν νωρίτερα αρκετά σχετικά με την σχεδιαζόμενη διοικητική μεταρρύθμιση. Σε ότι μας αφορά θέλουμε να θίξουμε κάποια σημεία που για εμάς είναι κυρίαρχα. Αρχικός συζητάμε για τη νέα διοικητική δομή χωρίς να έχουμε επίσημο κείμενο της κυβέρνησης ,αυτό αποτελεί δείγμα αντιμετώπισης της περίφημης ¨διαβούλευσης¨ με την κοινωνία. Από όσα Ακουστήκαν μέχρι τώρα και από όσα στοιχεία μπόρεσα να βρω στις ιστοσελίδες του ΥΠ.ΕΣ της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε, της Ν.Δ, του ΠΑ.ΣΟ.Κ και των Μ.Μ.Ε, διαφαίνεται μια ομοιότητα αν όχι ταύτιση απόψεων στο ζήτημα της αναγκαιότητας διαμόρφωσης νέων διοικητικών δομών. Άποψη που παρουσιάζεται ως αίτημα των καιρών που ¨οι τοπικές κοινωνίες είναι ώριμες να δεχθούν¨. Οι θέσεις αυτές ωστόσο δε μπήκαν στη κρίση των τοπικών κοινωνιών ούτε πριν τις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, ούτε πολύ περισσότερο πριν τις πρόσφατες κοινοβουλευτικές εκλογές της 16/09/2007. Έχουμε τοποθετηθεί σχετικά με της θέσεις των κομμάτων στην προηγουμένη Γ.Σ ( Γ.Σ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΤΕΔΚ 20-10-2007),για την οικονομία του χρόνου δεν θα επεκταθούμε. Αφού εξακολουθούν να ισχύουν στο σύνολο τους όπως αποδείχθηκε και στο πρόσφατο συνέδριο της ΕΝΑΕ . Πιστεύουμε ότι από όλα τα προηγούμενα γίνεται σαφές ότι σε πολιτικό επίπεδο υπάρχει μια συγγένεια απόψεων αν όχι ταύτιση, σε Ν.Δ και ΠΑ.ΣΟ.Κ, σχετικά με τους βασικούς πολιτικούς στόχους, η οποία εκφράζεται και στα όργανα της Τ.Α (ΚΕ.Δ.Κ.Ε – ΕΝΑΕ) χωρίς να ζητάνε για τα προσχήματα έστω τις απόψεις των Δημοτικών και των Νομαρχιακών Συμβουλίων. Θεωρούμε ότι ανεξάρτητα από το ποιους επέλεξαν τόσο στις αυτοδιοικητικές όσο και στις εθνικές εκλογές οι πολίτες αυτής της χώρας για να τους εκπροσωπήσουν. Υπάρχει ζήτημα νομιμοποίησης τους να προχωρήσουν σε μια διοικητική μεταρρύθμιση με σοβαρές επιπτώσεις σε καθοριστικούς τομείς της ζωής μας (υγεία-πρόνοια– παιδεία-πολιτική προστασία ,κ.λ.π). Χωρίς να προηγηθεί ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών και εν τέλη τοποθέτηση του ίδιου του λαού για αυτό το σοβαρό για το μέλλον τόσο του θεσμού που υπηρετούμε όσο και για τον λαό ζήτημα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι Η προτεινόμενη διοικητική μεταρρύθμιση θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές σε βασικούς τομείς υπηρεσιών ,όπως η παιδεία ,η υγειά ,η πολιτική προστασία . Αυτό κατά την άποψη μας είναι το κυρίαρχο ζήτημα που θα πρέπει να μας απασχολήσει ,αν δηλαδή είμαστε διατεθειμένοι να αναλάβουμε αυτή την ευθύνη ερήμην των δημοτών που μας εξέλεξαν. Η προτεινόμενη διοικητική μεταρρύθμιση επεκτείνεται βέβαια και στη μείωση του αριθμού των Νομών και την παραπέρα μείωση του αριθμού των Δήμων, την εφαρμογή νέων συνενώσεων. Αυτό κατά την άποψη μας είναι δευτερεύον ζήτημα αλλά όχι ανούσιο, και αυτό γιατί θα πολλαπλασιαστουν στους νέους μεγαλύτερους αυτοδιοικητικους σχηματισμούς τα υπάρχοντα σοβαρά προβλήματα στην λειτουργία των δικτύων (Ύδρευσης-Αποχέτευσης) καθώς και στην παροχή αξιοπρεπών υπηρεσιών στους δημότες . Η προτεινόμενη διοικητική μεταρρύθμιση Προωθεί τη δημιουργία μηχανισμών, μοχλών για την ευκολότερη διοχέτευση και εφαρμογή της πολιτικής τους, Χρησιμοποιώντας την ιδιαίτερη επαφή που έχει η Τ.Α με το λαό γι’αυτόν τον σκοπό. Σήμερα, η Τ.Α δε καλείται απλώς να υιοθετήσει, αλλά της επιβάλλεται να εφαρμόσει μορφές διαχείρισης με κριτήρια την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών, την ανταποδοτικότητα, τη κερδοσκοπία, την επιχειρηματικότητα. Η Τ.Α μετατρέπεται συνολικά σε επιχείρηση που θα πουλά τις υπηρεσίες με τις οποίες λειτουργεί, τη γη, το περιβάλλον της, τις αρμοδιότητες της σε συνύφανση με το μεγάλο κεφάλαιο. Η καθιέρωση δεικτών αποτελεσματικότητας της Τ.Α ως επιχείρησης προωθείται γοργά. Ο περιορισμός του αριθμού των Δήμων και των Νομών διευκολύνει την εφαρμογή αυτής της επιχειρηματικής δράσης, διευκολύνει το κεφάλαιο Η κατεύθυνση αυτή για τη Τ.Α: o Βοηθά τη κεντρική εξουσία να αποποιηθεί των ευθυνών της για την ικανοποίηση μεγάλων λαϊκών προβλημάτων. o Αποπροσανατολίζει για το ποιος έχει την ευθύνη και υποβαθμίζει τις διεκδικήσεις σε τοπικό επίπεδο. o Αναδεικνύει τη Τ.Α σε μοχλό διοχέτευσης και εφαρμογής της πολιτικής της κεντρικής εξουσίας και σε μηχανισμό που απαιτεί για τη λειτουργία του αιρετούς διαχειριστές μάνατζερ, λογιστές, κλπ. o Καλλιεργεί τη συνείδηση στους εργαζόμενους ότι για να έχουν κάποια κοινωνική υπηρεσία πρέπει να ξαναπληρώσουν. o Σ’ αυτή τη κατεύθυνση οι αρμοδιότητες που ανατίθενται στη Τ.Α θα είναι εκείνες που βοηθούν τη συντήρηση, τη λειτουργία, τον εκσυγχρονισμό του συστήματος, όπως η φορολογική εξουσία, οι κατασταλτικές εξουσίες (Δημοτική Αστυνομία). Παράλληλα, αυξάνει τον ανταγωνισμό ανάμεσα σε Νομούς ή σε Δήμους. Στις μέχρι τώρα συζητήσεις, που γίνονται σε διάφορες περιοχές(γνωρίζω σχετικές συζήτησης από τα ΜΜΕ στον Νομο ΛΕΣΒΟΥ , στον Νομό ΧΙΟΥ, στον Νομό ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ και αλλού ) για την ανάγκη Διοικητικής μεταρρύθμισης κυριαρχούν τα οργανωτικά ζητήματα. Αν θα καταργηθούν νομοί ή περιφέρειες ή αν θα βρίσκονται στη τάδε περιφέρεια αυτοί ή άλλοι νομοί ποια θα είναι η νέα πρωτεύουσα του Νομού, η έδρα της Περιφέρειας. Δεν τίθενται και δεν απαντώνται τα ερωτήματα * Χρειάζεται αλλαγή της διοίκησης και που; * Στο μέγεθος, στην οργάνωση ή στην κατεύθυνση και το περιεχόμενο δράσης. * Δεν μπαίνουν στην ουσία. Έτσι, διατηρείται η εκλογική πελατεία ότι κι αν γίνει και περιορίζουν τη συζήτηση σε τοπικιστικά ζητήματα. Σ’αυτές τις συζητήσεις κυρίαρχο σύνθημα των κυβερνητικών παραγόντων είναι η αποτελεσματικότητα στηριζόμενοι και προβάλλοντας την κατάσταση που οι ίδιοι δημιούργησαν δηλαδή στη σημερινή αθλιότητα του δημοσίου τομέα παροχής υπηρεσιών (υγεία, παιδεία, πρόνοια) και στην κάκιστης ποιότητας εξυπηρέτηση του λαού από τις δημόσιες υπηρεσίες. Έτσι αναγορεύουν ¨αποτελεσματικότητα¨ την αυτονόητη ανάγκη για εξυπηρέτηση του λαού γρήγορα και σωστά. Το περιορίζουν εκεί και δεν προχωρούν στο ποιος και πόσο πληρώνει . ¨Αποτελεσματικότητα¨ γι’αυτούς είναι η γρήγορη και ολοκληρωμένη εφαρμογή της πολιτικής τους, δηλαδή, ιδιωτικοποιήσεις, ανταγωνιστικότητα, πρόσθετη φορολογία, λιτότητα, ακύρωση ή περιορισμός κοινωνικών κατακτήσεων, κ.λ.π Σ’αυτή την αποτελεσματικότητα υποτάσσουν τα πάντα Υποτάσσουν ακόμα και την αντιπροσωπευτικότητα, εφαρμόζοντας μέτρα και ρυθμίσεις που περιορίζουν την έκφραση περισσότερων απόψεων στα αιρετά όργανα (Δημοτικά, Νομαρχιακά Συμβούλια, ΤΕΔΚ και ΚΕΔΚΕ), με την μη εφαρμογή της απλής αναλογικής στην εκλογή των οργάνων, με τη λειτουργία δομών που υποκαθιστούν τα αιρετά όργανα και τα παρακάμπτουν ή με τη πρόταση αιρετών οργάνων ουσιαστικά διακοσμητικού χαρακτήρα όπως η σύσταση περιφερειακού συμβουλίου με διορισμένο Γ. Γ Περιφέρειας. Η δική μας πρόταση βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της λογικής Η ανάπτυξη που εμείς θέλουμε, ενδεχομένως, να μην απαιτεί αλλαγή της Διοικητικής Δομής (Δ.Δ) της χώρας. Το κύριο για μας είναι η όποια Δ. Δ : - Να ενισχύει τα πλατιά λαϊκά στρωματά, να ενισχύει την εργατική τάξη - Να λειτουργεί προς όφελος του λαού και όχι για την εξυπηρέτηση του μεγάλου κεφαλαίου, ντόπιου και ξένου. Υποστηρίζουν ότι αυτές οι αλλαγές θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη. * Το κύριο είναι ποιος κερδίζει και ποιος χάνει από το αποτέλεσμα της όποιας ανάπτυξης εμφανίζεται στην ελληνική οικονομία. Επομένως, δε μπορεί να γίνουν δεκτά Προγράμματα και Θέσεις με στόχο την ¨προσαρμογή της ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Διοίκησης στις κατευθύνσεις του τοπικού πολιτικού και διοικητικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης¨. Δηλαδή στην τυφλή προσαρμογή σε διατάξεις, οδηγίες, κατευθύνσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα αυτό που οι υπερασπιστές της Ε.Ε ονομάζουν εύσχημα ¨κοινωνικό δημοκρατικό έλλειμμα¨. Με απλά λόγια είμαστε αντίθετοι στη λογική που αυξάνει την ανεργία, τη λιτότητα, οδηγεί στην ανάκληση κοινωνικών κατακτήσεων, για τους εργαζόμενους, στη στρέβλωση της παραγωγικής βάσης της χώρας και στα υπερκέρδη για τις πολυεθνικές. o Για μας η ανάπτυξη δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς την ευρύτερη λαϊκή συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων, χωρίς τον ολοένα αυξανόμενο κοινωνικό έλεγχο, στην κατανομή των αποτελεσμάτων της. o Η ανάπτυξη δεν είναι διαδικασία που γίνεται με διοικητικές και τεχνολογικές επιλογές δήθεν ουδέτερες κοινωνικά, που έχουν όμως σαφές αντιλαϊκό περιεχόμενο. o Η ανάπτυξη είναι μια διαδικασία με συγκεκριμένο κοινωνικό περιεχόμενο που απαντά με συγκεκριμένο τρόπο στα ερωτήματα. 1. Ποιος ελέγχει αυτή την αναπτυξιακή διαδικασία, 2. Ποια είναι τα αποτελέσματα της, 3. πως κατανέμονται και ποιο ωφελούνται από αυτά. Οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έγιναν στο παρελθόν, δεν έφεραν θετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της χώρας, δεν αναίρεσαν τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες. Αυτό δεν οφείλεται σε επιφανειακά φαινόμενα, σε λαθεμένους θεσμούς ή στους τοπικούς ¨άρχοντες¨. Οφείλεται στο ότι απαντήθηκαν αρνητικά, σε βάρος του λαού τα ερωτήματα: * Ποιος φταίει για την ερήμωση της υπαίθρου; * Ποιος φταίει για την ανισόμετρη ανάπτυξη της Περιφέρειας. Τα φαινόμενα αυτά είναι σύμφυτα με το καπιταλιστικό σύστημα, με τη πολιτική που εφαρμόζεται στα πλαίσια της κάθε φορά εξάρτησης της χώρας και σήμερα από την Ε.Ε. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι Εμείς οι αντιπρόσωποι των ΤΕΔΚ των νομών του ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ στην Γ.Σ της 22/06/2008, λαμβάνοντας υπόψη της μέχρι σήμερα συζήτησης στα Δημοτικά συμβούλια των νομών, καθώς και τον χαρακτήρα της μέχρι σήμερα συζήτησης στα τριτοβάθμια όργανα της Τ.Α (ΚΕΔΚΕ – ΕΝΑΕ) . Οπού ουσιαστικά λειτουργούν βοηθητικά στην προώθηση των σχεδιασμών της κυβέρνησης ,έτσι ώστε να υλοποίηση η Ν.Δ το κυβερνητικό της πρόγραμμα με τον πιο ανώδυνο τρόπο. Προτείνουμε ως ΕΝΩΤΙΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ να αποφασίσουμε Ότι: ως αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να αντιμετωπίσουμε από κοινού τα ζητήματα της ΝΕΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ πρέπει να επιμείνουμε: * Στον ενιαίο δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα βασικών τομέων κοινωνικού περιεχομένου (Υγεία, Παιδεία, Πρόνοια, πολιτική προστασία) με αποκλειστική ευθύνη του κράτους. * Στην διατήρηση των υφισταμένων αυτοδιοικητικων δομών ως έχουν, με την ταυτόχρονη μετατροπή του περιφερειακού συμβουλίου σε αιρετό όργανο, χωρίς παράλληλη παρουσία διορισμένου Γ.Γ, η εκλογή τέλος όλων των οργάνων της Τ.Α να γίνεται με απλή αναλογική * Πρέπει να επιμείνουμε στην ικανοποίηση της οικονομικής επάρκειας της Τ.Α με ένα σεβαστό ποσοστό από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνει. Όπως ομόφωνα έχουμε αποφασίσει στο πρόσφατο συνέδριο της ΤΕΔΚ Σάμου . * Στην ουσιαστική διαβουλευση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στα εκλεγμένα συμβούλια . * Πρέπει να επιμείνουμε στον σχεδιασμό ανάπτυξης της χώρας μας ανά τομέα και κλάδο. Σύμφωνα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, (τόσο γενικά όσο και τοπικό επίπεδο), τις αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές προς όφελος των εργαζόμενων. * Στην αναδιανομή των κρατικών δαπανών προς όφελος των εργαζομένων * Πρέπει να επιμείνουμε στην αξιοποίηση του θεσμού της Τ.Α σε φιλολαϊκή κατεύθυνση. Η συγκεκριμένη πρόταση αποτελεί σχέδιο ψηφίσματος ,το οποίο καλούμε τους συναδέλφους αντιπροσώπους να εγκρίνουν έτσι ώστε να αποτελέσει την πρόταση του Συνδέσμου ΤΕΔΚ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ στης 23 - 24 /6/2008. Κλείνοντας επαναλαμβάνουμε την εκτίμηση ότι όλα όσα λέγονται για την εξυπηρέτηση του πολίτη, για τη βελτίωση της ζωής του, δεν έχουν καμία σχέση με τη πραγματικότητα. Το κύριο είναι, οι όποιες αναπροσαρμογές να προωθούν τη συνέχιση και εδραίωση του αστικού συστήματος, αλλά και να είναι ικανοί οι μηχανισμοί να προωθούν τη πολιτική της Ε.Ε, εκκαθαρίζοντας το έδαφος από ότι δυσκολεύει τη λειτουργία του συστήματος. Για την ΕΝΩΤΙΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΕΔΚ ΝΟΜΟΥ ΣΑΜΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ . Κ . ΛΑΡΔΑΣ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΓΙΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΕΔΚ ΣΑΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΤΕΔΚ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΘΗΝΑ 22/06/08
|